19 May 2009

pesan ibu

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....ibu
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....ibu
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....ibuku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....ibu
Bila sambut anevesry.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. ibu ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon ibu
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk ibu..

BEGINIKAH KITA??

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau menjaga IBU?
IBU bukan nak banyak... "cukuplah sekadar kau menjenguk ibu".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau IBU sudah tiada..........
IBUUUU....RINDU IBU.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya bila tiada ibunya kelak......
sahabatku renunglah...hargailah ibu kita selagi dia ada di bumi allha ini agar kita tidak menyesal suatu hari nanti...


pulanglah nak............inilah pesan ibu....

2 comments:

sleeping beaUty said...

btul 2 nish.. apa-apa pun fmly first tambah2 anak lelaki tggungjawab sbgai anak xhilg walaupun dah berkhawin.. sama2 kita sentiasa letak ibu pertama di hati ya!!!

sleeping beaUty said...

ai nish.. betul apa yg ditulis itu..itu lah lumrah kehidupan manusia.. yg xpernah nak hargai apa yg masih ada.. besar jasa ibu pd kita adakah kita fikir semua itu.. tambahan pula berat tggungjawab bg anak lelaki pada ibu nya setelah berkhawin.. moga ibu sentiasa terletak di tempat pertama di hati kita.. tunjuk kan rasa syg kita selagi dia masih ada didepan kita.. mak lyana syanggg makk...